torsdag 25 januari 2007

Relevanta kunskaper

Vi lärare har ibland svårt att veta vad som är relevanta kunskaper i aktuella kurser. Jag har ett exempel som hände mig häromdagen och som verkligen fick mig att fundera.
Jag sitter i arbetsrummet och arbetar med planering inför kommande vecka. Några elever kommer in och frågar kollegan som sitter intill om de får se på sitt prov som de gjorde förra veckan.
-Visst det går bra!
Diskussion uppstår efter en stund, de (läraren och eleverna) är inte överens om hur de olika spannmålen ser ut. Det visar sig efter en stund att en av eleverna, som enda person (inkl. läraren) vet skillnaden på de olika spannmålssorterna.
Jag undrar varför bagerieleverna ska lära sig vad det är för skillnad på mjölsorterna innan de blivit mjöl? Uppenbarligen har det ingen betydelse, läraren som är en erfaren bagare vet inte skillnaden men han har innan han blev lärare klarat sig alldeles utmärkt som bagare, utan att kunna skillnaden på korn och råg eller havre. Varför ska då eleverna behöva ha dessa uppgifter på ett prov? Jag undrar verkligen, vad har vi eller de för användning av dessa kunskaper? Mjölet kommer i påsar eller säckar och ingen som skall förädla mjölet till bakverk har behov av att känna till stadiet innan, dvs när de växte på åkern i fjol.

Inga kommentarer: